02 November 2012

Rosa Parks ; One person can change the world







pada suatu petang dalam bulan disember tahun 1955, Rosa Parks, seorang wanita berkulit coklat yang bekerja menjahit keperluan2nya, bersiap sedia untuk pulang ke rumahnya selepas penat bekerja seharian. beliau berjalan sambil mendakap begnya, menikmati kehangatan yang menyamankan...

beliau memandang kiri dan kanan, kemudian melintas jalan dan berhenti untuk menunggu bas menuju ke destinasi seterusnya. selama hampir 10 minit menunggu, beliau melihat fenomena yang berlaku dalam landskap di Amerika pada masa itu, iaitu lelaki berkulit hitam bangun lalu memberikan tempat duduknya kepada orang berkulit putih. tingkah laku ini bukanlah berpunca dari semangat persaudaraan atau sentuhan ketamadunan tetapi kerana undang2 Amerika pada masa itu yang melarang orang berkulit hitam sedangkan tuannya orang berkulit putih berdiri. bahkan jika seorang wrga emas berkulit hitam duduk dan seorang pemuda berkulit putih berdiri maka itu dikira kesalahan undang2 yang telah di langgar oleh warga emas tersebut.

perkara yang paling mayshur pada masa itu adalah akan dijumpai papan tanda yang digantung di pintu gedung perniagaan atau restoran yang tertulis ; kucing, anjing dan orang berkulit hitam dilarang masuk.

 setiap amalan perkauman yang berlaku memberi kesan kepada jiwa Rosa yang menjadikan beliau berasa sedih, sakit hati dan marah. sampai bilakah mereka akan diperlakukan sebagai golongan yang hina dengan martabat yang sangat rendah ? mengapa mereka diperlekehkan dan dibenci? mengapa mereka selalu berada di barisan terakhir? malah di kelaskan sama seperti haiwan ?

apabila bas yang mahu dinaiki Rosa sampai, beliau membuat beberapa kesimpulan dalam dirinya. di dalam bas beliau melihat ada sebuah kerusi kosong lantas beliau duduk disitu saambail mendakap begnya.

bas begerak ke perhentian seterusnya. penumpang semakin ramai naik memenuhi ruang bas tersebut. dalam keadaan yang senyap, seorang lelaki berkulit putih menghampiri Rosa sambil menunggu diberi penghormatan kepadanya. namun hebatnya, Rosa hanya melihat kepada lelaki itu tanpa memberi sedikit perhatian pun dan beliau kembali melemparkan pandangannya ke arah jalan.

lelaki berkulit itu sangat marah lalu mengherdik Rosa kerana tidak bangun untuk memberikan tempat duduk kepadanya. Rosa tetap berkeras menyebabkan pemandu bas yangg melihat perlanggaran undang2 itu terus menuju ke balai polis untuk menyelesaikan masalah itu tersebut.

setelah siasatan sempurna dilakukan , Rosa dikenakan denda sebanyak 15 dolar atas sebab melanggar hak orang lain. disinilah bermulanya percikan bunga api dilangit Amerika yang meletuskan kemarahan golongan kulit hitam diseluruh negara. mereka memutuskan untuk memboikot jaringan pengangkutan awam dan menuntut hak2 mereka sebagai manusia yang punya hak untuk hidup dan pergaulan yang baik.

suasana panas tersebut berterusan dalam tempoh yang lama, berlanjutan hingga 381 hari sehingga menyebabkan Amerika berada dalam keadaan kronik. akhirnya mahkamah mengeluarkan keputusan memberi kemenangan kepada Rosa Parks dan undang2 yang zalim itu d hapuskan secara keseluruhannyayang turut meliputi adat2 dan undang2 bersifat perkauman.

pada 27 oktober 2001, selepas 46 tahun berlakunya kejadian itu, Encik Steve Hamb melakukan sesuatu bagi memperingati Rosa Parks. beliau yang merupakan pengarah muzium Henry Ford di bandar Dearborn telah membeli sebuah bas lama model tahun 40-an seperti yang dinaiki Rosa Parks dengan harga sebanyak 492k dolar Amerika.

selepas Rosa Parks berumur 80 tahun beliau mengabadikan kenangan tersebut dalam sebuah buku tulisannya yang bertajuk  KEKUATAN KELEMBUTAN yang diterbitkan pada tahun 1994. beliau menyebut sebahagian daripada apa yang dirasainya pada masa itu ; pada hari itu, saya teringat datuk nenek dan ibu bapa saya dan saya meletakkan pengharapan kepada Tuhan. maka Tuhan memberi saya kekuatan yang diberikannya kepada golongan yang lemah.

pada 24 oktober 2005, beribu2 orang berkumpul untuk memberi penghormatan terakhir kepada Rosa Parks. beliau adalah wira yang telah merintis hak2 sivil di Amerika yang meninggal dunia dalam usia hampir 92 tahun. beribu2 orang menangisi pemergiannya. turut hadir memberi penghormatan adalah ketua2 negara. bendera amerika di naikkan setengah tiang. penghormatan diberikan dengan jasadnya di tempatkan di dalam sebuah bangunan kongres sejak dari kematian sehinggalah pengebumiannya, yang merupakan penghormatan yang tidak diberikan melainkan kepada ketua2 dan tokoh2 terkemuka sahaja.

penghormatan sebegini hanya diterima oleh 30 individu sahaja sejak tahun 1952 dan Rosa adalah wanita pertama yang menerimanya. beliau meninggal dunia dengan dadanya tersemat penghargaan tertinggi. beliau telah menerima pingat kebebasan presiden 1996, pingat emas kongres 1999 iaitu penghormatan awam tertinggi di Amerika. pingat kebebasan itu telah dipersembahkan sebagai hadiah kepada setiap anak yang sejantina dengannya dengan ungkapan perkataan TIDAK YANG MASYHUR DALAM SEJARAH AMERIKA.


No comments: